Recenze: Sobek pro 2 hráče. Pro výhru si musíte vše dobře načasovat

Proč si před více než 10 lety Bruno Cathala zvolil za hlavního hrdinu stejnojmenné hry zrovna egyptského boha Nilu, úrody a plodnosti, který se jmenuje Sobek (v překladu do češtiny krokodýl) netuším. Každopádně udělal dobře. Stejně jako udělal dobře, že v tomto roce původní hru oprášil a společně se Sébastienem Pauchonem vytvořili na principu této staré hry novou hru, pod stejným názvem určenou pouze pro 2 hráče. Dopadla dobře tato předělávka? To si povíme v dnešní recenzi.

Nová hra Sobek pro 2 hráče, jak zní oficiální celý její název, je na rozdíl od své starší sestry opravdu pouze a jenom čistá dvojkovka, určená pro hráče ve věku od 10 let a na jednu partii byste si měli vyhradit 20 minut. No, hráli jsme ji už mnohokrát a vyhraďte si spíše tak 30–40 minut, těch uváděných 20 je opravdu pro hodně svižnou partii. Ale my jsme doma trochu přemýšliví hráči. Hru vydalo francouzské vydavatelství Catch Up Games a na český a slovenský trh jej lokalizovalo vydavatelství Mindok, které mi také poskytlo tuto kopii na recenzi, za což jim patří mé srdečné a velké poděkování.

Sobek vám přináší kvalitní komponenty

Po rozbalení středně velké krabice, stylizované jako tržiště v době starého Egypta, s dominantní ilustrací známého francouzského ilustrátora Xaviera Gueniffeye Durina (známého především pod psudonymem Naïade), v ní najdeme složený herní plán tržiště, hromadu čtvercových dílků, žetony pirog, elegantní plátěný pytlík na debeny a žetony debenů, 2 listy s herní nápovědou, dřevěný kříž Ankhu a lokalizovaná pravidla. Možná jsem nějaké drobnosti opomněl, ale to není zase tak důležité, vy je tam určité mít budete. 

Ve hře Sobek budete získávat a prodávat zboží

Základním principem hry Sobek je získávání a následný prodej sad zboží s pokud možno žádnou nebo minimální korupcí. Vše se bude odehrávat na herním plánu znázorňujícím staroegyptské tržiště o rozměrech 6×6 čtverců. Z dílků zboží a osob vyčleníte 10 základních dílků (mají na rubové straně světle šedou barvu), každý hráč dostane 2 dílky, 4 dílky rozložíte otočené lícem nahoru do vnitřního čtverce tržiště a zbývající 2 dílky putují do krabice. Ostatní dílky zboží (tmavě šedá rubová strana) a dílky postav (oranžová rubová strana) zamícháte otočené lícem dolů, vytvoříte jeden balíček a dílky vyložíte podle návodu na zbývající políčka na tržišti.

Dílky zboží vykládáte lícem nahoru a dílky postav naopak lícem dolů. Zbylé dílky položíte otočené lícem dolů vedle tržiště, kde budou tvořit dobírací balíček. Žetony pirog zamícháte lícem dolů a 5 vyložíte otočené lícem dolů do výřezů na hraně desky. Zbylé neodkládejte do krabice, položte je někde v dosahu, v určitých případech je můžete potřebovat. Debeny vložíte do pytlíku a každý hráč obdrží destičku korupce. Hráč, který naposledy nakupoval, nebo podle volby, se stane začínajícím hráčem, získá Ankh a hra může začít.

Z pohledu pravidel a mechaniky je hra Sobek velmi snadná

Hráč má ve svém tahu možnost si vybrat jednu ze 3 akcí, které může zahrát. Může si vzít dílek z tržiště, nebo může vyložit sadu zboží (minimálně 3 dílky), či případně zahrát získaný dílek postavy, díky které vykoná určitý efekt. 

Ve hře Sobek si vystačíte se 3 akcemi – v první získáváte dílky

Začínající hráč si vybere jeden ze čtyřech startovních dílků položených v centrálním čtverci tržiště, ten si vezme na ruku a nahradí jej Ankhem, přičemž kříž Ankhu vždy orientuje podle směrových značek nakreslených na dílku. Nyní je na tahu soupeř, který v tomto okamžiku, pokud si chce vzít dílek, tak musí zvolit takový, který leží na řádku/sloupci/diagonále ukázané Ankhem. Pokud zvolí hned sousedící dílek, vezme si je do ruky a nahradí Ankhem, pokud některý z dílků přeskočí (což je možné), přeskočené dílky si vezme a položí lícem dolů na svou desku korupce. V případě, že si vezme dílek postavy, může Ankh natočit libovolným směrem.

V druhé akci naopak prodáte všechno co půjde

Druhou možností je, že si nebude brát dílek z tržiště, nýbrž vyloží do své herní oblasti sadu stejného typu zboží, kde, jak už jsme si naznačili, musí vyložit alespoň 3 stejné dílky, případně může některý z dílků nahradit dílkem se soškou Sobka (ty fungují jako žolíky, ale je jich ve hře pouze 5). Jakmile vyloží sadu zboží, jako bonus získá žeton pirogy, jehož efekt okamžitě provede.

Další možností je zavolat si na pomoc bohy

Třetí možností je vyložení postavy, která přináší určitý efekt, který se musí okamžitě vykonat. Hráči se takto střídají ve svých tazích do okamžiku, kdy Ankh na tržišti ukazuje směrem, kdy hráč není schopen vzít dílek z tržiště – řádek/sloupec/diagonála neobsahuje žádné dílky. V takovém případě se tržiště doplní dílky z dobíracího balíčku a hra pokračuje dál. 

Když dojde zboží na tržišti, hra končí

Jakmile ovšem nastane situace, že je dobírací balíček vyčerpán a hráč není schopen vzít dílek, doplnit tržiště ani zahrát žádnou z jiných akcí, hra okamžitě končí a přejdete k závěrečnému bodování. Nejprve se vyhodnotí míra korupce hráčů. Hráč, který byl méně zkorumpovaný a má méně uložených dílků na své desce korupce, si vyloví z váčku jeden deben. A dále si dobere další deben za každé 3 dílky, o které má korupci menší než soupeř. Následně se spočítají body za vyložené sady zboží, kde se počet dílků v sadě vynásobí počtem skarabů na dílcích této sady. Sečtou se všechny body za zboží, za debeny a hráč, který má největší množství bodů, vyhrává hru.

Už tedy víme, jak hra vypadá, co obsahuje a alespoň trošku jak se hraje. Pokud máte zájem o detailnější popis, vydavatelství Mindok připravilo kompletní videonávod v češtině, na který se můžete podívat zde.

Nyní přichází čas kdy si musíme hru Sobek zhodnotit

Jako vždy začneme těmi pozitivními aspekty, pak přejdeme k tomu, co mi ve hře úplně nesedlo a zakončíme to souhrnným zhodnocením.

Hra se tváří velice jednoduše, ale opak je pravdou

Opravdu velmi pozitivním aspektem hry Sobek je její herní mechanismus. Když jsme hráli první hry, tak jsem si říkal, sakra a v čem jako tkví fígl hry, aby to bylo „zajímavé“? Vezmu dílky, soupeř taky, vyložím „zboží“ atd. Takto proběhne celá hra, my na jejím konci spočítáme dílky, vynásobíme skaraby, které obsahují a kdo má více bodů vyhrál. Tak kde je ta hra? Co je na tom zajímavého? Jak mám být lepší, než soupeř a nespoléhat na to, že toho jen tak posbírám více? Tak hloupě to přece Bruno Cathala nemohl vymyslet.

Základním smyslem hry je soupeři škodit jak to jen půjde

A pak, po delší chvilce mi došlo, že ta hra se musí hrát naprosto jinak a že vše musíte pečlivě několik tahů dopředu naplánovat tak, abyste došli k dílku, případně i následným dílkům, které vy chcete, a soupeř je naopak nedostal. Případně musel brát dílky, o kterých víte, že nejsou příliš zajímavé, nebo už je vyložil atd. Nebo jej dokonce zaženete do kouta, kdy on buď musí vyložit nové dílky, nebo zahrát jinou akci, což se mu zrovna nechtělo. To je ten základní smysl hry a je udělaný mistrovsky. Jakmile do něj proniknete a začnete uvažovat „jinak“, než vám velí vaše přirozenost, hra rozkvete, stane se přirozeně škodící a vy si ji začnete opravdu užívat.

Velmi příjemná a také důležitá věc je časování tahů hráčů

Jde o to, že vy máte vždy na výběr, kterou ze 3 akcí zahrajete (vezmete dílek / vyložíte zboží / zahrajete kartu postavy). A v této hře je ten timing velmi, velmi důležitý. Je opravdu zásadní, zda ještě vezmu dílek a počkám s vyložením zboží. Nebo jestli teď zahraju nějakou kartu postavy a tím donutím soupeře k akci o kterou neměl zájem. Nebo naopak vyložím dílky zboží, pak si pak vezmu dílek pirogy, který mi buď pomůže, nebo něco soupeři překazí. Timing je důležitý, protože vy tak můžete donutit soupeře zahrát akci, o kterou zrovna v tomto okamžiku nestál, např. musí vzít dílek a tím vás následně dovede k dílku, na který si brousíte zuby vy.

Nejdůležitější ovšem bývá správně načasovat konec hry

Jak jsme si řekli v popisu hry, konec hry nastává okamžitě ve chvíli, kdy hráč na tahu není schopen zahrát žádnou ze tří akcí. No a zde jste schopni vytvořit plán, kdy víte, že již v dobíracím balíčku nejsou žádné dílky, soupeř naopak má na ruce ještě dílků hodně, tak je pro vás velmi výhodné ukončit hru tak, že dostanete Ankh na herní ploše do místa, kde ukazuje „nikam”. Samozřejmě se může stát, že on s touto možností počítat a bude schopen ještě vyložit sadu zboží, ale při vašem pečlivějším plánování k tomu tak často nedojde. Pak totiž každý musí své zbývající dílky odložit na desku korupce a pokud jich soupeř měl hodně, tak jste schopni získat hodně debenů a třeba jenom i na základě toho vyhrát hru.

Zajímavým aspektem jsou také dílky postav, stejně jako žetony pirog

Díky svým schopnostem vám pomáhají ve hře a jak jsme si řekli výše, díky správnému načasování jste díky nim schopni hodně měnit hru. Nicméně v obou případech už se objevují věci, z kterých tak nadšený nejsem, což si probereme níže.

Grafické a produkční provedení hry je na jedničku

Poslední věcí je provedení hry. Co se týká produkce samotné, tak zde jednoznačně výrazná pochvala. Herní deska, dílky, žetony a další věci jsou provedeny z velmi kvalitních materiálů, nikde se nic neohýbá, vše se skvěle vylamovalo, opravdu super. Grafické pojetí je vždy velmi subjektivní pohled na věc. Já žádným extra fandou Naïadeho nejsem, není to grafika, která by mě nějak extra nadchla, ale je čistá, jasná, přehledná a dokáže nabudit atmosféru staroegyptského tržiště.

Najde se ve hře Sobek co mi tak zcela nevyhovuje?

Ve hře se objevuje až příliš moc náhody na můj vkus

Něco maličko se našlo a začneme tím, co už jsem trochu nakousl, a to jsou dílky postav a pirog. Ty totiž jsou při vykládání otočené lícem dolů, a tak do hry vstupuje další prvek náhody. Další proto, že první je v okamžiku, kdy dílky náhodně rozkládáte z balíčku na desku a teprve, když si ten dílek postavy berete, zjišťujete, zda to, za čím jste se tak pachtili, bude stát za to. Dost často se může stát, že ne. Blíží konec hry, v dobíracím balíčku už není nic a vy jste si teď dobrali královnu, která vám umožní vzít 3 dílky z tohoto balíčku. Hmm, co s tím, že? Trošku moc náhody na můj vkus.

Vyváženost výhod jednotlivých postav není optimální

Některé postavy jsou opravdu super, např. kupec, který vám umožní si vzít jakýkoliv vyložený dílek. No to je bingo. Nebo písař, díky kterému musí váš soupeř zredukovat počet dílků, které má na ruce na 6 a ty přebytečné si musí dát na desku korupce. Či zmíněná královna, když si získáte v pravou chvíli. To jsou velmi silné postavy. Zatímco vezír, díky kterému si můžete prohlédnout soupeřovu hromádku korupce (dílky jsou vždy lícem dolů a vy příliš netušíte co tam je, pokud tam něco je) a jeden dílek si můžete vzít, už takové terno není. Zvláště pokud váš soupeř příliš nehraje na korupci. 

Pirogy by ve hře snad nemusely ani být

Co se týká pirog, tady podezírám designéry, že je do hry přidali až následně. Ony sice přinášejí zajímavé bonusy pro hráče, opět trošku nevyrovnaně, ale hlavně, skoro pravidelně, se jednomu nebo druhému z nás stávalo, že si po vyložení sady zboží tu pirogu zapomněl vzít. Prostě je to najednou nějaká akce navíc, na kterou v zápalu přemýšlení jste schopni zapomenout. Možná je to naší sklerózou (už nejsem nejmladší, žena samozřejmě bude vždycky mladá), ale opravdu se to děje. A přiznejme si, kdyby v té hře nebyly, tak by se zase tak moc nestalo. Ano, hráči by přišli o nějaký bonus, ale přišli by o něj oba dva a nestávalo by se takové to… aj kruci, zase jsem zapomněl si vzít pirogu. Jejda, a já předtím taky. Ale možná, že to je jenom náš problém a nikomu jinému toto překážet nebude. 

Ještě dvě malinkaté chybičky z oblasti produkce

Ona je opravdu udělaná skvěle, ale při rozkládání dílků je musíte otáčet jejich horní stranou k horní části herního plánu, aby docházel ke správné orientaci směrových symbolů pro Ankh. Jenomže z lícové strany to díky grafice tak úplně nepoznáte. Ony ale mají na rubové straně ilustraci, podle které jste schopni je orientovat. Takže by to bylo v pohodě. Nicméně na těch dílcích s tmavě šedým pozadím je ta ilustrace nepříliš výrazná a při horším osvětlení a horším zraku s tím budete trošku bojovat. O to více, pokud jste na straně herní desky, kdy ji máte vzhůru nohama.

Druhá věc je figurka Ankhu. Jedná se o dřevěnou figurku s úzkou základnou a vy ten Ankh musíte vždy natočit přesně podle orientace na kartě. A díky té úzké základně se může stát a stalo, že když drcnete do stolu, tak on se pootočí, spadne atd. Vy to samozřejmě podle té poslední karty opravíte, ale mohlo to být udělané trošičku lépe.

Závěrečné hodnocení hry Sobek: 3 otázky a 3 odpovědi:

Jak hodnotím hru Sobek v převodu na BBG hodnocení?

Dvojkovky začínají nabírat na popularitě a jenom v poslední době se mi jich tady nakupilo několik. A Sobek patří opravdu k těm hodně dobrým hrám a já hodně zvažoval, na jaké bodové hodnotě se ustálím, a nakonec mu dávám skvělých 8. Ta hra má velké množství kladů – příjemně rychlou přípravu, velmi kvalitní produkci, perfektní mechanismus hry, úžasný timing, rychlé zahrání a příjemný systém drobného škození. Získala by ještě o něco více, nebýt té náhody u dílků postav a také jejich drobné nevyváženosti, což mi přece jenom trošku vadí. Ale to je jenom drobnost a Sobek je hra, kterou si s velkým potěšením kdykoliv rozložím večer na stůl na rychlé zahrání po těžkém dni. Jenom vás varuji, že u jedné hry nezůstanete, protože ta hra je velmi silně návyková.

Je to hra, kterou bych si koupil, pokud bych ji nedostal k recenzi zdarma?

Když jsem si dělal drobnou analýzu trhu, tuto hru koupíte od cca 410 Kč až do nějakých 490 Kč, zprůměrováno na 450 Kč. Přestože, jak jsem říkal, že máme doma už více dvojkovek, tak určitě ano, koupil bych si ji za tu cenu, pokud bych ji nedostal na testování. Je to příjemná cena odpovídající svému kvalitnímu obsahu, hra je pravidlově velmi snadná, herně už vás společně se soupeřem dokáže potrápit a mechanicky patří velmi příjemným překvapením na trhu. Je to, jak už jsem naznačil, ideální hra pro večerní hraní nebo jste schopni si ji vzít a rozložit v kavárně na menší stůl a užít si prima herní chvilku.

Zůstane tato hra u mě doma?

Ano, Sobek určitě zůstane v naší sbírce. Je už v ní pěkná bitva o popularitu, ale určitě bude patřit k hrám, které se dostanou na herní plochu dost často. Takže ano, je dost možné, že se mu podaří vystrnadit i nějakou svou konkurenci, ale tak už to bývá. Člověk nezvládá hrát vše, ale Sobek si nemusí dělat starosti o svou budoucnost.

8